Jak i czym pomalować zbiornik paliwa

Pomalowanie nowo zakupionego zbiornika paliwa pozwala zabezpieczyć go przed korozją, jest również niezbędnym elementem procesu renowacji starych pojemników tego rodzaju. Sprawdź, czym pomalować zbiornik paliwa oraz jak zrobić to w prawidłowy sposób!

Zanim sięgniesz po farbę do zbiorników

Zastanawiając się, czym pomalować zbiornik paliwa (oczywiście mowa o jego wnętrzu) i jak to zrobić, warto wziąć pod uwagę że tego rodzaju pojemniki mogą mieć różną wielkość, budowę i funkcję. Do tej kategorii można zaliczyć między innymi:

- baki w pojazdach i innych maszynach spalinowych (przede wszystkim samochodach i motocyklach, ale także samolotach, wózkach jezdniowych z napędem spalinowym etc.),

- zbiorniki przemysłowe służące do gromadzenia i transportu paliwa (np. na olej napędowy czy opałowy, ropę naftową, benzynę) – także wnętrza cystern,

- zbiorniki do zastosowania domowego (kanistry, beczki itp.).

Wysokiej jakości, chemoodporna farba do zbiorników paliwa powinna poradzić sobie w każdym z powyższych zastosowań. Warto jednak pamiętać, że każdy zbiornik, szczególnie przemysłowy albo będący częścią maszyny lub pojazdu, wymaga indywidualnego traktowania. Oznacza to m.in. konieczność wykonania analizy warunków, na jakie dokładnie będzie narażony zbiornik. Dlatego wybór farby do zbiorników najlepiej skonsultować z obeznanym w temacie specjalistą.

Jeżeli planujesz malowanie zbiornika paliwa, skorzystaj z naszego profesjonalnego doradztwa technicznego!

Czym pomalować zbiornik paliwa?

Zarówno w przypadku zabezpieczania wnętrza nowych zbiorników, jak i renowacji starych, najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie ze specjalistycznej farby do zbiorników paliwa.

Czym powinna cechować się farba do zbiorników paliwa?

Aby farba do zbiorników paliwa dobrze sprawdziła się w swoim zastosowaniu, musi posiadać następujące cechy:

- chemoodporność, czyli niewrażliwość na agresywne, chemicznie środowisko (przede wszystkim paliwa płynne, ale też oleje, smary, kwasy, zasady, rozpuszczalniki czy sole),

- odpowiednia ochrona podłoża przed korozją na skutek kontaktu z przechowywaną substancją,

- spójna struktura zapobiegająca przedostawaniu się fragmentów powłoki do składowanego paliwa,

- wysoka trwałość i odporność na działanie niekorzystnych czynników, takich jak wilgoć, skrajne i często zmieniające się temperatury czy uszkodzenia mechaniczne.

Jedna farba do zbiorników czy system powłokowy?

Wnętrze zbiorników paliwa to bardzo wymagające środowisko, które sprzyja korozji ścian pojemnika i jest nieodpowiednie dla większości stosowanych powszechnie powłok malarskich. Farby do zbiorników paliwa muszą pełnić wiele funkcji jednocześnie (patrz akapit powyżej), dlatego najczęściej pojemniki tego typu są malowane przy pomocy tak zwanych systemów powłokowych. System powłokowy to seria dwóch lub trzech produktów (zazwyczaj farba gruntująca, właściwa powłoka i emalia nawierzchniowa), których skład chemiczny oraz właściwości są tak powiązane, by razem tworzyły one wyjątkowo trwałą i wytrzymałą powłokę. Dobrą propozycję stanowi np. epoksydowo-poliuretanowy lub chlorokauczukowy system farb do malowania zbiornika paliwa. Obydwa charakteryzują się bardzo dużą wytrzymałością i odpornością na agresywne środowisko chemiczne.

Rdza w zbiorniku paliwa – jak się jej pozbyć?

Najlepszym rozwiązaniem jest chemiczne lub mechaniczne usunięcie korozji przed rozpoczęciem malowania zbiornika. Można zrobić to na przykład szczotką drucianą oraz papierem ściernym lub specjalnym preparatem odrdzewiającym. Inną opcją jest zastosowanie farby do zardzewiałych zbiorników paliwa. Jest to produkt, który można nakładać na skorodowane elementy. Warto jednak pamiętać, że nawet w przypadku zastosowania takiego rodzaju farby do zbiorników powinno się mimo wszystko przed malowaniem usunąć mechanicznie jak najwięcej skorodowanego materiału, dzięki czemu uzyskana powłoka będzie miała trwalszą strukturę i lepszą przyczepność.

Jak pomalować zbiornik paliwa?

Procedura malowania może różnić się w zależności od wybranej farby do zbiorników paliwa, jednak najczęściej obejmuje cztery etapy: przygotowanie powierzchni do malowania, gruntowanie oraz nakładanie jednego lub dwóch rodzajów farb nawierzchniowych do zbiorników. W przypadku farb chemoodpornych szczególnie istotne jest zadbanie o odpowiednie warunki w czasie malowania i schnięcia – wilgotność powietrza czy temperatura nie mogą przekraczać bezpiecznych wartości wskazanych przez producenta preparatu. W przeciwnym razie powstała powłoka może nie wykazywać pożądanych właściwości.

Przygotowanie powierzchni zbiornika do malowania

Wnętrze zbiornika należy oczyścić z pozostałości starych powłok malarskich oraz korozji. Jeżeli usuwanie rdzy lub dawnej farby odbywało się w sposób chemiczny, przed rozpoczęciem pracy trzeba też zmyć ewentualne pozostałości użytego środka. Następnie powierzchnię powinno się odpylić i odtłuścić (np. przy pomocy benzyny ekstrakcyjnej).

Gruntowanie

Gruntującą farbę do zbiorników paliwa należy nakładać na czystą i suchą powierzchnię, zachowując wskazane przez producenta odstępy czasowe między poszczególnymi warstwami. Zazwyczaj nakłada się jedną lub dwie warstwy gruntu.

Nakładanie farby do zbiornika oraz emalii nawierzchniowej

Przed nałożeniem warstwy nawierzchniowej warto, przy pomocy papieru ściernego z drobnymi ziarnami, usunąć ewentualne grudki powstałe po wyschnięciu gruntu, a następnie jeszcze raz odpylić powierzchnię. Potem można nakładać właściwą farbę do zbiorników paliwa (w liczbie warstw wskazanej przez producenta), natomiast po jej wyschnięciu – emalię nawierzchniową, która pozwoli dodatkowo zabezpieczyć powierzchnię.

Usuwanie farby kredowej ze ścian szpachelką na mokro jest szybszą, mniej inwazyjną metodą niż zeskrobywanie powłoki bez wcześniejszego namoczenia
Fot. Farba do zbiorników paliwa musi być chemoodporna.

Pojemnik zabezpieczony przy pomocy odpowiedniej farby do malowania zbiornika paliwa powinien wytrzymać długotrwałą eksploatację nawet w trudnych warunkach. Warto jednak pamiętać, że malowanie elementów narażonych na kontakt z agresywnymi chemicznie substancjami zawsze dobrze jest skonsultować ze specjalistą, który pomoże dobrać odpowiednią farbę do zbiorników i upewnić się, jak powinien wyglądać prawidłowo przeprowadzony proces renowacji lub zabezpieczania.

Powiązane artykuły

Zobacz wszystkie porady