Farba podkładowa do metalu – kiedy jest konieczna?

Metalowe elementy większej i małej architektury są niemal wszędzie. Ogrodzenia, bramy, rynny, ławki, stojaki na rowery, ocynkowane połacie dachu, a nawet stalowe konstrukcje budynków to coś, co wymaga regularnej konserwacji. Zardzewiała blacha zadaszenia czy skorodowany płot są kiepską wizytówką w każdej sytuacji. Jak zatem do tego nie dopuścić? Przydaje się dobra farba podkładowa do metalu.

Metal i dobra farba podkładowa to skuteczny duet  

Metal potrzebuje okresowego zabezpieczania przed jego głównym wrogiem — korozją. Tradycyjny sposób malowania, stosowany zresztą również dzisiaj, wymaga położenia na metalowy element najpierw warstwy podkładowej, która zwiększa przyczepność farby kryjącej. Potem dopiero nakłada się warstwę farby nawierzchniowej, dającą końcowy efekt wizualny – kolor i fakturę.

Obecnie, spośród wielu dostępnych na rynku nowych rozwiązań, chętnie wybierane są preparaty łączące te funkcje i oszczędzające wiele czasu przy malowaniu. Farby podkładowo-nawierzchniowe pozwalają na jednoczesne zapewnienie ochrony antykorozyjnej i uzyskanie pożądanego wykończenia powierzchni, ale… czy to zawsze najlepszy wybór? 

Niemalowane podłoże wymaga warstwy podkładu

W przypadku malowania powierzchni metalowej, która nie była jeszcze nigdy pokrywana farbą — osobna warstwa podkładu jest szczególnie zalecana. Jego zadaniem jest w tym przypadku odpowiednie przygotowanie podłoża (tj. zwiększenie jego przyczepności dla farby nawierzchniowej) do malowania. W niektórych sytuacjach wskazane jest nawet zastosowanie dwóch warstw farby podkładowej do metalu – w odstępach czasu przewidzianych przez producenta.

Miejsca o skomplikowanym kształcie wymagają szczególnej uwagi przy zabezpieczaniu podkładem, ponieważ to właśnie w nich najczęściej gromadzi się woda, zanieczyszczenia i w efekcie powstają nowe ogniska korozji.

Miejsca o skomplikowanym kształcie wymagają szczególnej uwagi przy zabezpieczaniu podkładem, ponieważ to właśnie w nich najczęściej gromadzi się woda, zanieczyszczenia i w efekcie powstają nowe ogniska korozji.

Elementom metalowym na zewnątrz przydaje się grunt

Metalowe konstrukcje znajdujące się na zewnątrz (czyli elementy narażone na różne warunki atmosferyczne) są lepiej zabezpieczone przed rdzą, jeśli pokryte są one oddzielną warstwą farby gruntującej do metalu. Hale stalowe, elementy konstrukcyjne budynków, metalowe urządzenia, dźwigi etc. nieustannie poddawane zmiennej temperaturze powietrza i wilgotności, wymagają szczególnie starannego pokrycia warstwą antykorozyjną (przed nałożeniem warstwy końcowej) wszystkich spawów, łączeń, wkrętów, śrub itp. 

Zastosowanie podkładu, odpowiedniego do rodzaju powierzchni (żeliwo, stal, aluminium, ocynk) opóźnia procesy korozji oraz znacznie poprawia przyczepność farby, pozwalając na uzyskanie trwałej, odpornej powłoki.

Jak wybrać właściwą farbę gruntującą do metalu?

Rodzaj metalu

Kluczowym kryterium wyboru jest rodzaj malowanego metalu. Niektóre z farb przeznaczone są do konkretnej powierzchni typu stal i żeliwo, jest też specjalna farba na blachę ocynkowaną, natomiast inne nadają się do malowania wielu różnych powierzchni.

Właściwości farby gruntującej do metalu

Ochrona antykorozyjna to w przypadku metali must have każdej farby podkładowej, jednak w szczególnych sytuacjach wymagane są również dodatkowe właściwości. Można więc znaleźć specjalistyczne farby, które mają np. zdolność wyrównywania powierzchni (wypełniania większych rys), posiadają zwiększoną odporność na wysoką temperaturę lub tworzą powłoki o zwiększonej twardości. Dobra przyczepność do malowanego podłoża powinna być cechą obowiązkową każdej farby podkładowej do metalu, ale malując większe powierzchnie, zawsze warto zrobić próbę, czy w konkretnej sytuacji, dana przyczepność jest zadowalająca, ponieważ to od niej w największym stopniu zależy powodzenie całego zabezpieczenia. 

Dobra farba gruntująca do metalu powinna również być do pewnego stopnia wodoodporna oraz wytrzymała na czynniki mechaniczne i wahania temperatur, choć nie jest to wymóg konieczny, bo jest ona pokrywana warstwami farb nawierzchniowych.

Kolor

Farby gruntujące do metalu zazwyczaj występują w kilku kolorach, więc można je dopasować (orientacyjnie) do końcowej farby nawierzchniowej, ułatwiając sobie tym samym uzyskanie docelowego efektu kolorystycznego.

Właściwe przygotowanie powierzchni do gruntowania

To kolejny niezbędny warunek trwałego zabezpieczenia metalu przed rdzą. Powierzchnia malowana powinna być czysta, odtłuszczona i sucha. Stare, łuszczące się, pękające i luźne powłoki malarskie (jeżeli takowe są) należy koniecznie usunąć. Całą powierzchnię trzeba zmatowić (przy pomocy papieru ściernego, szlifierki, szczotek drucianych itp.), zwiększając odpowiednio jej przyczepność. Powierzchnie zardzewiałe należy oczyścić. Niektóre farby podkładowe można położyć na lekko skorodowane powierzchnie, jednak w każdym przypadku powinny one zostać pozbawione luźnych fragmentów, odpylone i osuszone.

Malowanie każdej – bez wyjątku – powierzchni powinno być realizowane zgodnie z zaleceniami producenta preparatów i farb, które się stosuje, ze szczególnym uwzględnieniem technologicznych przerw potrzebnych do wyschnięcia i związania danej warstwy z pokrywaną nawierzchnią. Warto pamiętać również, żeby nie zwlekać zbyt długo z położeniem nawierzchniowej farby kryjącej po zagruntowaniu danego elementu i odczekaniu czasu wskazanego przez producenta. Farba gruntująca nie jest bowiem odporna na długotrwałe działanie niekorzystnych czynników atmosferycznych czy mechanicznych, dlatego nie powinna być ona na nie wystawiona dłużej, niż to konieczne. 

Powiązane artykuły

Zobacz wszystkie porady